Baner 2018
Orzel

3-dniowa wycieczka do Trójmiasta.

Logo

Statek muzeum so%c5%82dek 1 easy resize.com

Nasza wycieczka została zorganizowana przy wsparciu finansowym pochodzącym z programu rządowego Poznaj Polskę. Trwała trzy dni i odbyła się od 7.11. – 9.11. Podróż nasza rozpoczęła się w poniedziałek o godzinie 4:00. Wtedy to wyruszyliśmy z pod budynku szkoły do Gdańska.

Dzień 1.

Naszym miejscem docelowym było Europejskie Centrum Solidarności. Jest to muzeum w pełni poświęcone ruchowi Solidarnościowemu, jaki miał miejsce w Polsce. Ukazuje ideały ruchu Solidarność, takie jak demokracja, społeczeństwo otwarte i solidarne oraz szerzy kulturę dialogu. Dzięki tej wizycie, uczniowie mogli poznać i doświadczyć pokojowej europejskiej rewolucji i zapoznać się z tym jak ważną rolę odegrała ona w życiu naszego narodu. Drugim punktem naszej wizyty w Trójmieście była obecność na polu bitwy na Westerplatte. Aby uatrakcyjnić nasz pobyt w tym miejscu, udaliśmy się na Westerplatte drogą morską – odbyliśmy rejs statkiem Czarna Perła. Na Westerplatte zostaliśmy oprowadzeni przez przewodnika, który zapoznał nas z historią tego miejsca i bohaterami, którzy tam walczyli. Na zakończenie spaceru udaliśmy się pod pomnik upamiętniający odbyte tam walki, hart ducha i spryt walczących oraz pamięć tam poległych. Po tak licznych atrakcjach udaliśmy się na zasłużony ciepły posiłek w postaci obiadokolacji, a następnie do hostelu, ażeby się zakwaterować i wypocząć przed kolejnym dniem pełnym wrażeń.

Dzień 2.

Po porannej pobudce ok. godziny 8:00 udaliśmy się na zaplanowane śniadanie, aby wzmocnić się przed kolejnym zwiedzaniem. Po śniadaniu wyruszyliśmy spacerem do Muzeum II Wojny Światowej. Tam zwiedziliśmy wystawę główną, która stworzona jest z trzech bloków narracyjnych: „Droga do wojny”, „Groza wojny” oraz „Długi cień wojny”. Ekspozycja ta przedstawia polskie doświadczenie wojny, wpisane w szerszy kontekst europejski i światowy. Została ona podzielona na 18 sekcji tematycznych, co odzwierciedla układ sal na wystawie. Wystawa, którą zwiedziliśmy zajmuje powierzchnię ponad 5 tys. m2, co czyni ją jedną z największych wystaw prezentowanych przez muzea historyczne na świecie. Zlokalizowana jest 14 metrów pod ziemią. Prezentuje ona opowieść o tragicznym doświadczeniu II wojny światowej, o jej genezie i skutkach, o ofiarach i sprawcach, o bohaterach i zwykłych ludziach. Ma przypominać lekcję historii, której nie wolno nam zapomnieć, dlatego tak wartościowym miejscem się okazała. Jako kolejny punkt naszej wycieczki odwiedziliśmy Narodowe Muzeum Morskie – Spichlerze na Ołowiance oraz Statek - Muzeum Sołdek. Podczas tego zwiedzania podzieliliśmy się na dwie grupy i na zmianę odwiedzaliśmy w/w miejsca. W spichlerzach braliśmy udział w spotkaniu edukacyjnym z przewodnikiem, dzięki któremu poznaliśmy historię żeglugi morskiej, szkutnictwa, budowy statków i bitew morskich na polskich wodach od czasów średniowiecznych po XX w. Mieliśmy okazję znaleźć się w zrekonstruowanym pokładzie XVII wiecznego galeonu i poznać życie i rozterki marynarzy na nim pracujących. Następnie udawaliśmy się na zwiedzanie unikatowego zabytku techniki okrętowej, jedynego rudowęglowca z napędem parowym zachowanym obecnie na świecie. Sołdek był pierwszym prototypowym, pełnomorskim statkiem zbudowanym w Polsce po II wojnie światowej. Poznaliśmy jego historię od projektu poprzez wykonanie i służbę na morzu. Były to dla nas bardzo ciekawe i niecodzienne atrakcje. Po zwiedzaniu Narodowego Muzeum Morskiego udaliśmy się na posiłek w postaci obiadokolacji i krótki odpoczynek do hostelu. Po około dwóch godzinach relaksu wyruszyliśmy na spacer pod osłoną wieczoru poznając Gdańsk jako miasto w obrębie XVII – wiecznych fortyfikacji miejskich, które zostały uznane za Pomnik Historii. Są one jednym z najbardziej wartościowych kompleksów architektoniczno-urbanistycznych w Polsce. Najbardziej zainteresowała nas część z Głównym Miastem, otoczona częściowo zachowanymi średniowiecznymi murami z basztami i bramami wodnymi.

Przespacerowaliśmy się Ulicą Długą przechodzącą w Długi Targ, która stanowi część reprezentacyjnej Drogi Królewskiej, nad którą dominuje gotycko-renesansowy Ratusz Głównego Miasta. W sąsiedztwie ratusza położony jest Dwór Artusa, a przed nim fontanna z posągiem Neptuna z brązu. Są to niektóre z licznych dzieł architektury, które przyszło nam podczas spaceru podziwiać. Po zakończonym zwiedzaniu udaliśmy się na zasłużony odpoczynek, aby zregenerować się i przygotować do ostatniego dnia naszej wycieczki.

Dzień 3.

Swój ostatni dzień rozpoczęliśmy od pobudki ok. 8:00 i śniadania o 9:00. Po tym wykwaterowaliśmy się z hostelu i wsiedliśmy do autokaru, aby wyruszyć w podróż do Sopotu. W tym mieście odwiedziliśmy plażę, bez której zwiedzenia wyjazd nad morze byłby oczywiście niekompletny. Następnie odbyliśmy spacer po Sopockim Molo, najdłuższym molo nad Morzem Bałtyckim oraz ulicą Bohaterów Monte Cassino. Po czasie przeznaczonym na zakup pamiątek skierowaliśmy swe kroki ponownie do autokaru, aby wyruszyć już do ostatniego miasta z trójki – Gdyni. Tutaj przespacerowaliśmy się Skwerem Kościuszki podziwiając z zewnątrz statek Dar Pomorza oraz polski niszczyciel ORP Błyskawica. Zwiedziliśmy również molo południowe gdzie znajduje się pomnik Maszty, zwany też Żagle oraz pomnik ku pamięci polskiego pisarza Józefa Teodora Konrada Korzeniowskiego, znanego jako Joseph Conrad. Następnie kroki swe skierowaliśmy do Akwarium Gdyńskiego Morskiego Instytutu Rybackiego, gdzie mogliśmy zobaczyć niezwykłe gatunki ryb, płazów i gadów pochodzących z różnych rejonów świata, np. z Afryki, Ameryki Północnej czy północy naszego kontynentu. Po zwiedzeniu całej ekspozycji i zakupieniu drobnych pamiątek udaliśmy się na posiłek regeneracyjny, po którym poszliśmy do ostatniego punktu naszej wycieczki. Był nim punkt widokowy Kamienna Góra, z którego to rozciągała się przepiękna panorama wybrzeża spowita już wieczornymi barwami i cudownym oświetleniem. Po takich widokach nie zostało nam nic innego, jak udać się do autokaru i w drogę powrotną do Wrześni. Na miejsce przybyliśmy ok. godziny 21.

Nasza wycieczka była bardzo owocna w zwiedzaniu, jak i integracji młodzieży.

W wycieczce brało udział 42 uczniów klas technikum logistycznego (od 1 – 4) oraz czterech opiekunów. Łączna liczba uczestników to 46 osób.

Pełna fotorelacja na naszym szkolnym fanpage.